Fikir-fikirkan la.......

Go down

Fikir-fikirkan la.......

Post  akustatik on 14th December 2007, 3:24 am

Assalamualaikum~


Maksud(dalam BM) talkin yang selalu dibaca utk orang yg
meninggal dunia.

Masa baca tu, sebut2lah nama sendiri yer...., kalau tak terasa meremang,
sama2lah kita lebihkan amal ibadat. Bukanlah perkara yang mudah setelah
mambaca atau menghafalnya begitu sahaja sesungguhnya hanya amalan baik
yg kita lakukan selama hidup di dunia yg akan menjadi penyelamat,
InsyaAllah..

WALLAHU A'LAAMM.

Bismillah hir rah man nir rahim.
Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang
berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang
menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa.
Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran
untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada
orang yang masih hidup. Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan
jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa
menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah
Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin
IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa
bersama-sama dari dunia ini. Sekara ng kamu telah menuju masuk ke negeri
Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan
sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu
Pesuruh Allah. Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang
kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu
Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah
kamu berdukacita dan risau serta jan ganlah kamu susah-hati dan terkejut.

Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu
hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka
menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu. Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?
Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat
dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar,
janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku, Baitullah itu kiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,
mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari
masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illallah Muhammad
dur rasulullah".

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang
paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di dalam alam
Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula
untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini adalah benar,
soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,
bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar, berkumpul dan
berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala
amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada syurga dan
neraka adalah benar. Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.

Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu
disisi Allah Taala. Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua
yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah
Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada
kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan
akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima
segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak
disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.

Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham
dulillahi rabbil alamin.
Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati - "Kullu nafsin za iqatul maut"
Firman Allah swt, "Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar
berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh,
yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati
dengan kesabaran." Surah Al-A'sr Dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda: "Sampaikanlah
pesanku walaupunpun satu ayat..."

wallahualam~

akustatik

Posts : 5
Join date : 2007-10-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  mie rv4 on 14th December 2007, 9:05 am

ni sape ni dol,ayat terus posting
intro aku rasa takda kot sebab post baru 1
sape ni bossss kasi intro dulu
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  kechik_rv4 on 15th December 2007, 3:33 pm

oit cha kasi intro dululah...
tak kenai nih..hehehehhehe
avatar
kechik_rv4

Posts : 141
Join date : 2007-10-23
Age : 33
Location : kepong t.u.j

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  mie rv4 on 15th December 2007, 3:37 pm

nasib ko panggil cha je dol,
kalau ma leh bawakgaduh ni kechik
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  Red_crab7920 on 15th December 2007, 4:26 pm

nie ustat mane yg msk nie xintro dl nie
nak ceramah pun kenalkan diri dulu
baru senang nak kenal
tau la benda baik tp cube2 la intro dl
avatar
Red_crab7920

Posts : 82
Join date : 2007-10-25
Age : 34
Location : Kepong

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  mie rv4 on 15th December 2007, 4:31 pm

oit ketam da insaf ke
nape tak cakap selamat dtg ke taman skodeng
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  akustatik on 15th December 2007, 4:35 pm

Red_crab7920 wrote:nie ustat mane yg msk nie xintro dl nie
nak ceramah pun kenalkan diri dulu
baru senang nak kenal
tau la benda baik tp cube2 la intro dl

almk mtk maap la bro...
sy ru je pas intro td....
tq bg tunjuk ajar kt sy.....
bkn nk ceramah 2...
tp just bg renungan untuk kite sume.....

akustatik

Posts : 5
Join date : 2007-10-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  mie rv4 on 15th December 2007, 4:37 pm

intro tak komlit bro,so susah nak kenal
bg detail sket baru ok
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  Red_crab7920 on 15th December 2007, 4:44 pm

AKU TAU KO SAPE, 2 YANG AKU TERKEJUT KO CKP MCM 2
avatar
Red_crab7920

Posts : 82
Join date : 2007-10-25
Age : 34
Location : Kepong

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  akustatik on 15th December 2007, 4:47 pm

jgn la terkejut lak....
jab g aku pun terkejut gak....
sbb aku pun xcaye cam ner aku ley sent renungan 2....
Very Happy Very Happy Very Happy tp xpe.....
sume nyer untuk aku dan korang gak.....
Very Happy Very Happy

akustatik

Posts : 5
Join date : 2007-10-23

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  kechik_rv4 on 15th December 2007, 4:50 pm

akustatik wrote:jgn la terkejut lak....
jab g aku pun terkejut gak....
sbb aku pun xcaye cam ner aku ley sent renungan 2....
Very Happy Very Happy Very Happy tp xpe.....
sume nyer untuk aku dan korang gak.....
Very Happy Very Happy

trima kasih ank cik jais diats renungan ini..amati lah...
jdkan la iktibar..huhuhu affraid affraid
avatar
kechik_rv4

Posts : 141
Join date : 2007-10-23
Age : 33
Location : kepong t.u.j

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  mie rv4 on 15th December 2007, 4:53 pm

huhu ape da kechik
ape lg tak insaf lg ke?
bawak2 la sedar dol
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  LaDyBrId_831 on 27th December 2007, 4:51 pm

huuhuhuuh aku pn nk insaf siot........
huuhuhuhuu
avatar
LaDyBrId_831

Posts : 679
Join date : 2007-10-23
Age : 38
Location : SPK Sunway Damansara

View user profile http://www.taharah.com.my

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  mie rv4 on 28th December 2007, 9:10 am

kumbang da nak insaf dol
kalau dia mcm tu sume mesti ikut nye
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: Fikir-fikirkan la.......

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum