kisah dari seorang teman!!!

Go down

kisah dari seorang teman!!!

Post  TD_killer on 14th November 2007, 8:28 pm

Aku datang dari keluarga yg besar...16 adik beradik,
bila sesekali berkumpul, dah tentu mak aku akan buat
majlis makan besar-besar dan best-best!!!
Dalam ramai2 adik beradik, bukan semua yg suka stail
aku, apabila aku bawa gaya hidup "gaya pulang ke
pangkal jalan'"...maka adalah yg tak kena sana
sini...oh..
Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi..(rujuk ustaz)
lalu ada yg sound:
"apahal duduk macam nak berlari ajer...."
"tak baik lutut tinggi pada makanan.."
" ni duduk ke nak berak nie..?"
Oleh sebab aku lelaki beriman, maka aku buat muka
seposen...aku pun basuh tangan,
Nota untuk mua'alaf: sebelum makan sunnah Nabi adalah
basuh kedua2 tangan dan berkumur, insyaAllah jika
korang amal nie, sebelum korang mati Allah akan
mempermudahkan segala urusan hutang piutang korang.
-Hutang kereta/rumah/kahwin/ study/along bla bla
bla!!!
Sambung balik, aku pun berpikir...ada baiknya juga
Nabi tak makan pakai sudu @ garfu, kalau Nabi makan
pakai sudu, susah pulak org miskin macam aku nak ikut
sunnah Nabi, nak pakai sudu material apa? stainless
steel ke inconnel 601? nak pakai colour camne? matelic
ke cooper?kan susah tu!!! tu belum lagi jika Nabi
makan pakai kerusi dan meja..bentuk bulat ke bentuk
heksagon?, oktagon?, nanagon? nak kena pergi Kedai
perabot buat ansuran mudah! jimat ! hanya RM 1 dan
tunggu 30 hari, kunjungilah kedai perabot terbesar di
Malaysia, bla bla bla!!! Oh..
Biasa korang belajar doa makan macam nie:
"Allahummabariklana (hingga akhir)
Tapi tu sebenarnya doa tengok makanan, doa makan mudah
sajer:
"Bismillah, barkatillah"
Lepas tu makan lah, dengan tiga jari(sunnah Nabi)
kemudian, ada pulak suara2 yg sound: "Eh, kenyang ke
makan dengan tiga jari? "
aku kata: "huh, anak cina makan dengan dua kayu elok2
habis nasi satu pinggang!!! "
Tapi oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan tiga
jari, org lain makan dengan lima jari, maka aku lihat
kadar flow of suapan dan kadar quantity of lauk-pauk
diorang lebih laju dan maju, maka aku menukar jariku
dari 3 kepada 5...oh..tepuk dada tanya iman..
Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak
berbasuh...
Diorang tegur: "essh..pengotor betullah"
Aku kata: "Apa pulak kotor, aku makan nasi, buka
tahik!!!"(tapi aku kata dalam hati sebab aku lelaki
beriman)
"Nie, apahal jilat2 jari nie? lucah betul!!"-tanya
diorang pada aku..
"Makan ayam sedap sampai ke kaki....makan sate sedap
sampai ke lidi he he heh"-kataku...
Banyak pulak diorang komplen cara aku makan..err
maksud aku cara Nabi makan... aku tahu tak berguna
berdebat ngan mereka lalau aku ubah topik dengan
bertanya :
Tahukkah korang kenapa lembu makan rumput dan kambing
makan daun?
Abang aku kata: sebab tengkuk lembu berat...bla bla
bla..
Aku kata: "salah!!! lembu makan rumput dan kambing
makan daun sebab mereka lapar!!!(tak lawak) ha ha
ha!!!"
aku menyambung: "Penting makan cara Nabi sebab kita
hari2 makan, tapi bila tak ikut sunnah, maka jadi
macam lembu dan kambing makan sajer, namun bila korang
makan macam Nabi saw makan, maka di kira ibadat..
Masa nak makan, niatlah makan kerana perintah Allah,
namun kena nafikan makanan yg bagi kenyang..hakikatnya
kenyang datang dari kudrat Allah. "
Tiba2 mak aku tercekik tulang ikan..
(bayangkan seorang mak cik sedang tercekik tulang)
Kemudian, Mak aku mendapat nasihat secara
berperingkat, ada yg sarankan agar makan pisang, minum
air dengan capat, makan nasi kepal dan lain2, tapi
masih tak berjaya..
kesian mak aku...
"Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah Nabi nak
buang tulang tercekik camne?..cakap terer.."(kata
abang aku)
Aku kata: "senang sajer...Mak angkat kedua-dua tangan
ke atas.. "
Mak akupun buat..tapi masih tak jadi
pale pale pale
avatar
TD_killer

Posts : 185
Join date : 2007-10-24
Age : 34
Location : sg tua

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  pis_opti on 14th November 2007, 8:31 pm

sedihnye en td cite tu...papepun leh jadikan iktibar kan....
avatar
pis_opti

Posts : 67
Join date : 2007-10-29
Age : 34
Location : DAMANSARA DAMAI

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  kechik_rv4 on 14th November 2007, 9:06 pm

bkn main panjang lagi crita ko nih...nerjanggut nak baca...
jap2 aku fahami kisah nih....
avatar
kechik_rv4

Posts : 141
Join date : 2007-10-23
Age : 33
Location : kepong t.u.j

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  LaDyBrId_831 on 14th November 2007, 9:19 pm

kechik_rv4 wrote:bkn main panjang lagi crita ko nih...nerjanggut nak baca...
jap2 aku fahami kisah nih....

tgk cite ni mcm sedih...
tp mcm klakar....
la rupe2nye aku xbaca abis.............
huhuhuhuhuhu
avatar
LaDyBrId_831

Posts : 679
Join date : 2007-10-23
Age : 38
Location : SPK Sunway Damansara

View user profile http://www.taharah.com.my

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  Red_crab7920 on 14th November 2007, 9:24 pm

cik killer hebat la cite 2
rs insaf plak,kan elok lau ko ikut
tp nape cite 2 mcm xabis je
mak bdk 2 meninggal ke?
Question Question Question Question Question Question
avatar
Red_crab7920

Posts : 82
Join date : 2007-10-25
Age : 34
Location : Kepong

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  TD_killer on 14th November 2007, 9:29 pm

tak best la cite sampai abis... Very Happy Very Happy

nak buat cam cite sembilu yang xabis2 huhuhuhuh pirat pirat

sbb aku amik iktibar laa aku sebarkan ....
avatar
TD_killer

Posts : 185
Join date : 2007-10-24
Age : 34
Location : sg tua

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  mie rv4 on 15th November 2007, 8:20 am

alhamdulillah kawan aku da pulang ke pangkal jalan
mengikut cite ni la,ikut sunnah ke
nasib baik la nabi dulu tak pakai kete
buatnye dia pakai evo ke atau kete yg seangkatan dgn tu
masak kita sume,takda la kcar huhu
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  TD_killer on 15th November 2007, 8:40 pm

keypad lock tul ko nieee...... huhuhuhu
abih tu asal reramai xnaik unte jerk..... Cool Cool
avatar
TD_killer

Posts : 185
Join date : 2007-10-24
Age : 34
Location : sg tua

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  mie rv4 on 16th November 2007, 11:12 am

sebab unte takda kat sini,kalau ada ramai2 kita beli unte
amacam ada bran,tak pon beli kenderaan lain
basikal ke,roller blade ker,papan skate board ke
avatar
mie rv4

Posts : 615
Join date : 2007-10-24
Age : 36
Location : putrajaya

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  TD_killer on 16th November 2007, 11:36 am

jangan ooooo cakap macam tue
aku bagi iktibar je......tp yang kat sini sume ikut yang kawin 4 jeee
kan xelok tuee

hhuhuuhuhu
Shocked Shocked
avatar
TD_killer

Posts : 185
Join date : 2007-10-24
Age : 34
Location : sg tua

View user profile

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  LaDyBrId_831 on 16th November 2007, 12:54 pm

ape en td nk kawi 4 ka...
1 pn xtentu lepas lg ...hehehhehehee
avatar
LaDyBrId_831

Posts : 679
Join date : 2007-10-23
Age : 38
Location : SPK Sunway Damansara

View user profile http://www.taharah.com.my

Back to top Go down

Re: kisah dari seorang teman!!!

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum